Rejse med børn – Gran Canaria

Vi har altid rejst en del. Før vi fik børn var det gerne lidt mere eksotisk og primitivt, alt var ikke planlagt og der kunne ændres efterhånden som vi kom frem. Vores rejsedage var præget af at vi ville opleve mest muligt, og vi var derfor igang hele dagen.

Med små børn har vi måtte ændre vores ynglingsmåde at rejse på. Deres ønsker om strand, pool, søvn og mad skal også tilgodeses 😂😉

Se tips til at rejse med børn her.

Vi er netop hjemkommet fra Gran Canaria og i det følgende vil jeg dele vores highlights som fungerede godt med børn, og som vi voksne også syntes var en oplevelse.

Jeg håber andre kan få glæde af vores erfaringer fra rejser med mindre børn.

Fotos: Egne billeder hvis andet ikke er angivet, må ikke anvendes uden aftale, resterende billeder copyright Krogh Photography

Roque Nublo:

Kæmpe klippe på toppen af bjerg, det geografiske centrum på øen. Har tidligere haft en religiøs betydning for de oprindelige øboere.

© Krogh Photography

Der er en lille parkeringsplads neden for klippen og en vandrerute derop.

Der er begrænset parkering,så kom ikke for sent. Det er også en fed oplevelse at gå på stien uden alle de andre turister. Vi kom kl 10 og havde det for os selv næsten hele vejen op.

Der er ikke toiletfaciliteter. Der er en lille vogn hvor der kan købes lidt mad, drikke og is.

Den første halvdel af stien er nem at gå på og rimelig jævn (vil dog ikke anbefale klap/barnevogn). Ruten er i ret frodig natur med flot blanding af skov og mere åbent landskab.

Eget foto

Udsigten er fantastisk. Vi var så heldige er være der i høj sol, men tænker det også må være meget eventyrligt i skydække. Klæd dig lagdelt, da der kan være koldt. Vi kunne dog sagtens holde varmen i t-shirt.

© Krogh Photography

Den anden halvdelen af turen er lidt mere strabadserende. Her er det godt at have hænderne fri til enkelte steder at støtte mod klipperne. Vores treårige skulle have lidt hjælp et par steder, mens den seksårige klarede det hele selv.

Som hønemor havde jeg været lidt bekymret for om der var stejle skrænter man kunne falde nedad. Der var stejle skrænter, men der var bredt der hvor vi gik, så med lidt omtanke var det ikke specielt farligt, og min højdeskræk var ikke i vildt udbrud på noget tidspunkt. Kan forestille mig at der måske kan være glat visse steder i regnvejr.

Ruten er cirka 1,5 km hver vej. Guidebogen angav at det cirka tog 30 minutter. Med to mindre børn brugte vi knap en time hver vej, inklusiv fotosessions, drikkepauser, vingummipauser og bare nyde naturen pauser.

Vi havde brød og kiks med, og det var dejligt med en lille picnic da vi nåede toppen.

Eget foto

Fra toppen kan der i klart vejr ses til vulkanen Teide på Tenerife.

Et par hundrede meter fra start sad en enlig guitarspiller. Det var skønt på vej ned at begynde at høre hans sagte spil, mens vi var omgivet af eventyrlig natur.

Der er en del vandreruter i området, men 2 x 1,5 km var rigeligt til vores knap fireårige datter.

Vi kørte af bjergvej fra Maspalomas. Der er fantastisk udsigt undervejs. Visse steder ligner det landskabet ved Grand Canyon i USA. Der er flere fine småbyer og udsigtspunkter på ruten.

El Bufadero:

I vores familie omtalt som “hullet i jorden”.

Fantastisk naturfænomen hvor vand bliver trukket ned i en klippefordybning og skubbet op igen. Det ligner næsten jordens åndehul. Til tider står der små geyser-lignende stråler op derfra.

© Krogh Photography

Årsagen er vist noget med at klipperne er hule og vandet bliver trukket ud under klipperne og retur til havet.

Vi var der to gange, og det er klart flottest tæt på højvande. Den ene gang var ved solopgang, hvilket bare gør oplevelsen større.

Der er en lille terrasse med bænke hvorfra det hele kan beundres.

© Krogh Photography

Det kan være svært at se ordentligt, og en del går tættere på. Hav dog stor respekt, hvis man skylles ned i hullet af en bølge kommer du ikke lige op igen. Vurder selv og hold øje med bølger.

Der er en stor parkeringsplads 50 meter væk og en fin promenade så alle kan være med.

Anfi del mar:

Vores børn ville gerne på stranden og grave.

Mellem Maspalomas og Mogán er der en lille afgrænset strand med fint hvidt sand og turkis klart havvand.

Eget foto

Skønt lille strand foran kæmpe hotel kompleks.

Vi parkerede på vej bag hotellet (husk p-billet) og gik om til stranden.

Der er flere spisesteder oppe langs strandpromenaden og pæne rene toiletter.

Hvis man går langs strandpromenaden kommer man til en lille lystbådehavn og en lille grøn ø/park. Fint sted til en lille pause.

Mogán:

Hyggelig lille by, rimelig turistet, fin lille havn med klart vand fyldt med fisk.

Flere små kanaler gennemskærer byen.

Eget foto

Det er muligt at komme på ubådstur herfra. Det prøvede vi dog ikke.

Der er parkeringsanlæg på yderste mole (hvor ubåden starter) hvor der var en del pladser da vi var der. Obs: kun muligt at betale med kontanter.

Lille legeplads på overgangen mellem havneområdet og stranden.

Dunas de Maspalomas:

Ørkenområde mellem by og hav. Flotte sandbanker og stort nok til at man kan føle sig helt alene i en rigtig ørken.

© Krogh Photography

I dagtimerne er der en del mennesker og der er ret varmt. Vi krydsede ørkenen for at soppe og grave lidt på stranden og derefter retur igen. Vores treårige var meget brugt til sidst. Det er tungt at gå igennem sandet med små ben.

Der er en del nudister på stranden.

Begge børn havde en fest med at rutsje ned af klitterne og klatre op igen.

Eget foto

Vi tog ud i ørkenen til solnedgang medbringende juicebrikker og fredagsslik. Noget federe oplevelse end tegnefilm, og bare super hyggeligt at sidde i det lune sand og se solen forsvinde ned bag palmerne.

Den dag vi skulle hjem skulle vi først forlade hotellet ved 10.30-tiden så vi smuttede en lille tur i ørkenen inden morgenmad til solopgang. På trods af en del skyer endte det med også at være en ret smuk oplevelse.

Palmitos Park:

Dyreparken ligger i en meget frodig dal mellem smukke bjerge. Der er nærmest regnskovsstemning.

Der er en del dyreshows. Papegøjeshowet var ikke lige os, men hvis man er til cyklende papegøjer mm er det sikkert underholdende. Børnene syntes egentlig at det var sjovt nok, men jeg synes det er alt for langt fra dyrenes naturlige liv.

Det kan altid diskuteres om dyreshows er mishandling og synd for dyrerne, men hvis vi ser bort fra det i denne sammenhæng, var de tre øvrige shows (delfiner, rovfugle og eksotiske fugle) meget flotte og underholdende.

© Krogh Photography

Resten af parken er fin og velholdt med mange fine små stier igennem smuk natur. Forskellige dyr og et fin akvarium. Jeg var især vild med sommerfuglehuset hvor smukke kæmpesommerfugle fløj omkring ørerne på os.

Eget foto

Der er fine toiletforhold, god parkering og en del restauranter. Vi havde selv mad med så ved ikke hvordan kvaliteten er.

Der er gode stier så tænker sagtens en klap- eller barnevogn kan komme rundt.

Vulkankrateret Caldera de Bandama:

Vi startede ved udsigtspunktet pico de bandama hvor vi kunne se ud over det gamle runde krater.

Der er ingen aktivitet i vulkanen, og det har der ikke været længe. I bunden ligger resterne af et par huse.

Krateret er bevokset og mange fugle bor i huler i klippesiden.

Man kan gå af en lille sti ned i krateret. Den er dækket af små løse lavasten. Det er en fin tur. Bestemt ikke egnet til klapvogn. De mange løse sten gør at fødderne nemt forsvinder under en. Især mindre børn har brug for en hjælpende hånd.

Vi var ca halvvejs inden vi vendte om. Turen til bunden var for lang for vores børn. Men selvom man ikke kommer helt ned er det stadig en god og spændende oplevelse.

Vores dreng på 6 år synes det var sejt at komme ned i en rigtig vulkan.

Der er læ i krateret og der kan bliver ret varmt. Klæd jer let og husk vand.